Friday, April 30, 2010

Abang Saya

Salam Buat Semua,


1) 1 Mei ini genap satu tahun abang saya bergelar suami orang. Dia bernikah pada 1 Mei, 2009. 1 Mei juga adalah 'hari jadi' kepada perkahwinan Emak dan Encik (ayah). 6 Mei pula ialah tarikh usia Abang akan meningkat satu angka lagi. 23 April 2010, Jumaat jam 8.11 malam adalah saat istimewa untuk dia kerana mula bergelar Encik kepada seorang bayi perempuan. Isterinya anak jati Terengganu, dia anak watan Johor dan anaknya pula di tengah-tengah iaitu 'bayi Pahang.'

2) Saya hanya ada dia sebagai abang. Tiada adik, tiada akak. Noor Hamidi Bin Ahmad itulah satu-satunya adik-beradik yang saya miliki di dunia ini. Jarak usia kami agak jauh, 8 tahun.

3) Ketika kecil dia suka membuli saya. Selalu dia marah-marah pada saya. Kalau Emak dan Encik tiada di rumah maka saya akan dijadikan 'sasaran lagak heronya.'

4) Ketika itu saya cukup tidak suka pada dia. Menyampah yang amat dan terfikir kenapa ada dia selain saya di rumah itu.

5) Semakin masa menginjak ke hadapan dan semakin usia mematangkan saya sedikit demi sedikit, mulalah saya berasa bersyukur memiliki dia sebagai seorang abang. Pernah dia mengambil cuti kerja semata-mata untuk menguruskan kereta saya yang rosak, menemani adiknya ini ke bank sekaligus menjadi penjamin untuk urusan pinjaman pelajaran saya di peringkat ijazah Sarjana dan mengikuti saya ke Sintok, Kedah bagi urusan konvokesyen merangkap pemandu solo dari Johor hingga ke hujung Semenanjung Malaysia.

6) Sewaktu saya memasuki universiti pada tahun 2000, dialah yang secara sukarela memberikan duit beratus Ringgit untuk saya membeli buku teks di semester pertama. Semester seterusnya saya menggunakan duit biasiswa yang diterima (Terima kasih buat Yayasan Telekom Malaysia!). Sejak daripada semester pertama sehinggalah semester terakhir di universiti, saya tidak pernah 'mencetak rompak' buku teks. Saya suka membeli buku yang asli dan rasa bersalah kalau 'mencetak rompak' hasil kerja orang lain.

7) Telefon bimbit saya yang pertama juga dibelikan oleh Abang pada tahun 2000. Harganya lebih kurang RM800. Ketika itu Abang saya hanyalah seorang Juruteknik biasa. Semestinya jumlah sebanyak itu bukanlah kecil baginya.

8) Sewaktu Abang ambil keputusan untuk mengambil Diploma sewaktu usianya sudah mencecah 29 tahun (akhir 2003) saya gembira bukan kepalang. Saya bangga dengan perkembangan itu.

9) Februari 2007 sewaktu dia berkonvokasi Diplomanya di Kolej Latihan Telekom (kini dikenali sebagai Kolej Multimedia), air mata saya mencurah-curah keluar tanpa dipaksa. Gembiranya saya sewaktu itu jauh dan amat jauh sekali lebihnya berbanding sewaktu saya menerima ijazah pertama dan ijazah sarjana.

10) Tatkala dia bersalam dengan imam untuk upacara pernikahannya, air mata saya laju berderaian. Saya rasa 'kehilangan' kerana dia akan mula dimiliki oleh orang lain pula dan mempunyai komitmen untuk keluarga barunya juga. Selepas setahun berlalu, tafsiran saya tidak betul. Kami masih rapat dan sentiasa bersua, paling lamapun dua minggu sekali!

Neba2020: Hargai apa yang kita ada kerana itu juga yang akan menghargai kita secara jujur dan sepenuh hati di saat susah mahupun senang....

1 comment:

stschin said...

susah nak komen benda ni...tapi saya pun ada merasai apa yg telah diceritakan....sekarang abang saya dah jadi penasihat...