Monday, March 23, 2009

Perjuangan Yang Belum Selesai (Coretan Peribadi Sempena Perhimpunan Agung UMNO)

Salam Buat Semua,

1) Coretan ini adalah cukup peribadi, sekadar mengingatkan diri sendiri akan pegangan yang cukup diyakini telah membawa banyak kebaikan selama ini.

2) Saya cukup menyanyangi parti yang satu ini. UMNO adalah nama keramat yang sentiasa mampu membuatkan jiwa saya bergemuruh lagi bersemangat.

3) Dasar-dasar UMNO sudah cukup banyak membawa nikmat dan rahmat kepada kehidupan saya sekeluarga. Saya sedar betapa 'aneka kejayaan kecil' yang diraih setakat ini, sedikit sebanyak ianya adalah dikurniakan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa melalui dasar-dasar dan juga pendekatan istimewa yang dilunsurkan UMNO sejak berdekad dahulu.

4) Biarlah ada yang mengatakan UMNO telah gagal selama lebih 50 tahun menerajui Malaysia tercinta ini. Biarlah ada yang cuba menidakkan keupayaan UMNO. Biarkan mereka terus hidup dalam penafian yang sebenarnya lebih bersifat busuk hati, buruk jiwa dan kotor impian.

5) Gagalnya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri yang meyakinkan rakyat dan juga kendurnya jiwa UMNO di bawah pentadbirannya bukanlah satu titik noktah yang pasti untuk menamatkan perjuangan dan kemasyhuran UMNO.

6) Jiwa UMNO adalah bersandarkan kepada semangat Melayu sejati. UMNO adalah parti untuk bangsa Melayu, lahirnya dengan restu istana, asalnya berjuang untuk menafikan maruah Melayu diperbodoh juga dipersenda.

7) Pengisian UMNO adalah berteraskan ajaran Islam dan sopan-santun budaya Melayu yang penuh hemah lagi bersusila.

8) UMNO melewati April 2009 perlu jauhkan dirinya daripada pemimpin-pemimpin yang bersifat bongkak, sombong dan tiada jiwa rakyat. UMNO harus kembali merakyatkan dirinya.

9) Pemimpin UMNO harus kembali ke era kegemilangannya. Tidak perlu menggemilangkan diri sendiri andai cara, gaya dan pemikiran dapat dikagumi rakyat jelata. Keterbilangan akan datang dengan sendirinya tanpa dipaksa.

10) Presiden UMNO ke 7, janganlah malu dan segan untuk melihat kembali ke era Tun Abdul Razak juga Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tanpa retorik cemerlang, gemilang dan terbilang, mereka mampu 'menggoncang' jiwa Melayu dan rakyat Malaysia keseluruhannya dengan penuh bijaksana dan visi terkedepan melewati pemikiran normal.

Neba2020: 'Bersatu, Bersetia, Berkhidmat' adalah tunjang perjuangan ke arah kemajuan dan kekuatan bangsa juga negara.'Beramanah, Bertakwa dan Bersopan' pula adalah asas kepada penyucian jiwa para pejuang dan pemimpin asli yang sejarah agung tidak akan melupakannya ....

2 comments:

Alias Mohd Yusof said...

Malam tadi keluar di berita TV3 ucapan Tun Mahathir di majlis yang dianjurkan oleh persatuan Perkasa. Nampaknya Mahathir akan diberi tempat semula di bawah pimpian DS Najib Nanti, yang akan menjadi kuda tua bagi memperkuatkan perjuangan orang-orang Melayu.

Saya nampak ucapannya itu hanya akan melebarkan jurang perkauman di negara ini. Dia tidak berpijak dibumi nyata. Dia mengatakan negara ini adalah hak peribumi negara ini iaitu orang Melayu. Tidakkah dia sedar, datuk dia sendiri pun berasal dari pendatang Negara India.

Bolehkah kita kata bahawa negara Singapura itu adalah hak peribumi negara itu iaitu orang Melayu. Undang-undang mana dia pakai?

SHAHIRAH KHAIRUDIN said...

entry ber-inspirasi..
sy pun sygkan UMNO..tp sedey coz ramai yang semakin mengeji UMNO..mereka lupa pada sejarahnya..mereka lupa pada sumbangannya sehingga merdekanya MALAYA