Wednesday, December 17, 2008

' Putih dan Bersih '

Salam Buat Semua,


1) Anak-anak kecil diibaratkan seperti kain yang putih. Terserahlah kepada kebijaksanaan ibu dan ayah untuk mencorakkan mahupun mewarnakan 'kain putih' itu mengikut cara dan kepercayaan masing-masing.

2) 'Kain putih' itu membesar dengan 'warna-warni' hasil lakaran si ibu dan si ayah. Ada yang membesar dengan penuh undang-undang yang ketat untuk mendisiplinkannya dan ada juga yang membesar dengan penuh kelonggaran juga kebebasan dengan alasan pengembangan minda juga pemikiran kreatif.

3) Ada 'kain putih' yang diasuh dengan tradisi adat dan kuat jati diri turun-temurun, ada juga yang dididik dengan kaedah aplikasi moden agar menjadi watak-watak masa depan yang sentiasa ke hadapan, maju bervisi harapnya.

4) Terdapat juga 'penjaga' yang memilih untuk mencorakkan 'kain putih' itu dengan unsur-unsur agama yang ketat supaya kehidupan sentiasa direstui Tuhan Yang Maha Kuasa. Di sebalik itu, sesetengah 'kain putih' dibesarkan dengan orientasi kebaratan yang penuh dengan semangat kemodenan, kritikal dalam berfikir dan sentiasa menjadikan kemajuan sebagai tema kehidupan.

5) Corak-corak awal 'si kain putih' boleh direncanakan mengikut kehendak dan kesukaan si penjaga kerana di peringkat permulaan 'kain putih' itu belum mempunyai autonomi / kuasa terhadap dirinya sendiri dan pergaulannya belum bebas, 'dunia' masih belum dikenal sepenuhnya.

6) Apabila 'kain putih' makin membesar, ibu dan ayah semakin 'hilang taringnya.'

7) 'Kain putih' mula bijak 'bereksplorasi' dan 'berimaginasi,' ibu dan ayah semakin gagal 'berkuasa' terhadap kehidupannya. Jurang generasi mula kelihatan, nyata dan jelas.

8) 'Kain putih' akhirnya mula menjarakkan diri daripada tempat membesarnya kerana komitmen pendidikan mahupun kerjaya, ibu dan ayah semakin 'jauh' daripada ingatannya. 'Ketakutan' kerana terpaksa mengikut segala 'doktrin' juga 'kaedah' rekaan ibu dan ayah semakin berkurangan sedikit demi sedikit.

9) Rupa-rupanya hidup ini adalah umpama 'kain putih' yang bisa bertukar corak dan gaya. Manusia itu sendirilah yang akhirnya akan menguasai 'corak-corak' yang disukainya, bebas ataupun terkurung, luas pemikirannya mahupun sempit akalnya dan untuk mendekati 'kebaikan' atau merapati 'syaitan-syaitan dunia.'

10) Pada dasarnya, hidup ini selalu 'putih dan bersih.' Putih itu bermakna telus dan ikhlas. Putih juga bermaksud suci dan mulia. Putih juga menggambarkan kembalinya kita kepada asas-asas kehidupan iaitu sentiasa berbuat baik terhadap persekitaran, positif dalam berfikir dan menjauhkan minda daripada tempias-tempias pemikiran jahat yang merugikan.

Neba2020: InspiRasi 1982 ~~ kini kelihatan lebih putih, lebih segar. 'Lebih putih' untuk sama-sama berkongsi idea tanpa rasa prejudis dan takut dan 'lebih segar' untuk sama-sama memperoleh sedikit 'inspirasi' bersama-sama dengan khalayak semuanya ....

4 comments:

MS said...

Cantik, cantik. Nampak lebih profesional gitu...

Azril'Kiara said...

wah .. blog abg fendi semakin meriah .. dr org yg tidak mengenal erti utk plugin thumbdrive .. hinggalah menjadi salah satu penulis blog yg terkenal.. phew~ its a long journey then~~
tahniah ya cikgu Em Em You~

fendy_ahmad said...

Salam,

Azril adikku, saya berpegang pada prinsip 'tak tahu mengaku tak tahu, jangan berlagak pandai selalu'.. tapi apa yang 'korang perli-perli' dulu saya jadikan sumber 'inspirasi' juga ;)

Terima kasih atas sokongan !

Muhammad Hazimin Wahab said...

nak teka, itu kuaci... buat makan petang di segamat....