Thursday, December 25, 2008

Azam 2008 : Apa Sudah Jadi ?

Salam Buat Semua,

1) Apa sudah jadi pada koleksi azam tahun 2008 kita? Ingat lagikah kita pada azam-azam tersebut? Mungkin juga azam hanya tinggal azam?

2) Tercapai semuanya? Andai semua yang kita harapkan telah menjadi kenyataan maka seharusnya kita bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa kerana mengizinkan dan memudahkan perjalanan hidup kita sekaligus berjaya meraih segala yang diharapkan untuk dicapai pada tahun 2008.

3) Kita selalu berdoa dan berharap kepada Tuhan supaya kita mencapai apa yang diingini. Malangnya tanpa kita sedari rupa-rupanya kita ini selalu terlupa untuk bersyukur dan mengucapkan terima kasih kepada Tuhan apabila kita telah mencapai apa yang kita impikan itu. Sombong sungguh !

4) Mungkin juga kita tidak berjaya merealisasikan 100% yang diazamkan setahun yang lepas tetapi ada juga yang termampu dicapai. Maknanya, kita tidaklah gagal sepenuhnya dalam merancang tetapi mungkin belum sampai masanya rezeki berpihak kepada kita. Jawapannya, teruslah berusaha dan teruslah memasang impian dan cita-cita. Hidup ini andainya tidak mempunyai 'angan-angan' samalah seperti daun-daun kering yang berterbangan ditiup angin. Menurut dan mengikut tanpa arah, tanpa tujuan !

5) Ada juga di kalangan kita yang 100% azamnya tidak tercapai seperti yang diimpikan. Malang sungguh bunyinya ! Apa yang harus dibuat? Cuba-cubalah kita merenung jauh ke dalam diri dan imbas kembali akan usaha-usaha mahupun strategi-strategi yang telah dilakukan demi 'meraih' segala azam yang direncanakan itu. Seriuskah kita dalam berusaha? Betulkah niat kita dalam mengejar keinginan tersebut? Pernahkah kita mendapat restu ibu dan ayah sebelum 'mengejar' cita-cita itu? Bagaimana pula hubungan kita dengan Tuhan dan masyarakat sekeliling?

JUMPA LAGI DI TAHUN 2009 ....

Neba2020: Selamat tinggal tahun 2008, moga segala kenangan indahnya akan menjadi azimat juga sumber kekuatan untuk kita melangkah dengan lebih 'gagah juga yakin' di tahun 2009. Segala kekurangan juga kenangan kurang enak di tahun 2008 jadikanlah pengajaran dan ingatan kepada diri kita agar menjadi lebih tertib, 'berakal' dan sentiasa berwaspada pada tahun 2009. Hidup ini mudah lagi indah tetapi hidup juga penuh dengan 'pertarungan dan strategi.'

2 comments:

yoyooh.com said...

your blog has been nominated. Pls check your e mail or go to yoyooh.com for details

El-Zaffril said...

Welcome to Community Blogger: Pokemon Team Rocket. You are now one of the family members. Happy new year. I'll keep update on every future activities. Enjoy and happy day. Wassalam