Tuesday, April 7, 2009

Si Kuning

Salam Buat Semua,

1) Kira-kira jam 5 pagi, tidur kami sekeluarga terganggu. Saya turut tersedar tetapi badan terasa malas untuk meninggalkan katil, telinga tetap berfungsi dengan baiknya.

2) Kedengaran kucing-kucing peliharaan 'menjerit-jerit' umpama mangsa histeria. Ada anjing liar sesat yang 'mengacau' si Putih dan 3 anak kecilnya. Usia anak-anak Putih adalah sekitar 6 bulan. Seekor darinya seperti 'menjerit kesakitan,' nyaring lagi seakan terseksa bunyinya.

3) Encik dengan bertenaganya telah berada di luar rumah. Anjing sesat itu mahu dikejarnya. Saya pasti si anjing itu 'terperanjat' lantas cabut lari tatkala 'si askar 1970an' itu terpekik penuh perkasa menjelang Suboh hari.

4) Encik memanggil keluarga si Putih satu-persatu. Putih muncul. Seterusnya si kecil betina Kelabu dan Cerah. Saya terdengar Encik bertalu-talu menyebut 'Kuning ! Kuning ! Kuning !' Kuning dicari sekeliling rumah, hampa yang diperoleh Encik.

5) Tatkala Suboh semakin hampir, Encik masuk ke bilik saya beradu. Encik 'si askar lama' itu dengan sayunya meluahkan perasaan sedihnya.

6) 'Andi, Kuning dah mati kena makan anjing. Hilang tak jumpa. Tulah kucing jantan yang tinggal, Encik harap dapat jaga rumah ni. Yang Jantan mesti jaga rumah.'

7) 'Encik jaga dia baik-baik. Dia jantan, dia dapat makan lebih. Kuning gaklah yang paling pandai manja-manja. Sebut aje nama, laju berlari datang. Dialah yang boleh jaga rumah ni macam Tompok jantan dulu. Tikus semua takut.'

8) Encik saya menangis. Air matanya jelas mengalir di Suboh yang hening itu. Saya hanya terdiam.

9) Menjelang jam 9 pagi, tiba-tiba si Kuning muncul. Dia masih bernyawa ! Dia rupa-rupanya bijak. Dia tidur di atas almari lama di belakang dapur. Encik kembali ceria, dia mencium Kuning sambil berkata, 'Kuning Kuning, kau dah buat aku nangis arini.'

10) Kata-kata Encik, 'Yang jantan mesti jaga rumah' cukup memberi kesan mendalam kepada saya. Syukur, ilmu dan hikmah sentiasa terpancar buat saya menjalani masa depan. Sayakan anak jantan ! Sayakan anak Encik !

Neba2020: Peristiwa berlaku di awal pagi 7 April, 2009. Tiada komputer di rumah kampung kesayangan saya ini, teknologi telefon bimbit jua yang membenarkan kisah istimewa ini dicoretkan buat tatapan kita bersama ....

No comments: